Nedávno som pozeral jedno zaujímavé video, možno skôr dokument na tému Hipster, ktoré sa odohrávalo v Prahe. Kedže som sa pred pár dňami z Prahy vrátil, inšpirovalo ma to k napísaniu týchto pár viet. Hipster. Kto to je? O čo mu ide? Existuje ešte vôbec? Téma veľmi zaujímavá, rozporuplná. Nech je to video akékoľvek, možno miestami až pritiahnuté za vlasy v akomkoľvek smere, no každopádne ma zaujalo a rád by som vytrhol  z tohto skoro polhodinového počinu jednu vec, pre mňa celkom zásadnú.

Nie to, že chodia v starých vyťahaných svetroch, ktoré skombinujú s neskombinovateľným a doplnia okuliarmi a teniskami (samozrejme trochu preháňam) . Ale… Baba v tomto videu hovorí, že vďaka “Hipsterom” sa medzi nás dostáva to lokálne, iné, netradičné, lebo to táto “skupina” vyhľadáva. Chcú sa odlíšiť, a preto hľadajú čokoľvek, čo je iné, či už módu, podniky, hudbu atď. Veľmi zaujímavý postreh.

Ja napríklad určite radšej podporím niečo, čo je z mojej krajiny, či dokonca mesta a spĺňa ten istý účel ako niečo dovezené z Indonézie cez Bangladéš, Grécko a nakoniec to ešte niekde prebalia (nič v zlom)…či už hovoríme o lokálnych farmároch, ktorí to podávajú ďalej do podnikov až po lokálnych módnych dizajnérov, či nemejnstrímové kapely. (okej, priznávam, že ten sekáč s vyťahanými svetríkmi, bol  asi trochu moc a asi ich ten chalan neuplietol, ale aspoň sa snažil o tú ekologickú stránku veci, čo je tiež jeden zo “znakov” Hipsterov)

Z toho mi vyplýva nasledovné. Som teda asi Hipster. Lebo presne za týmto účelom som navštívil Prahu, Bratislavu, Paríž, Rím atď.  Veľa z nás sa chce odlíšiť, lebo komercia ( = to, čo počúva, vyhľadáva, stotožňuje sa s tým masa, lebo to robí ďalšia masa, a tá to počula od ďaľšej masy…a tá ani nevie, či je to vlastne dobré, ale kedže to všetci robia, tak to budem robiť aj ja) je všade okolo nás a niektorí proste hľadáme spestrenie. Sme teda Hipsteri? Keby všetci z nás hľadali niečo netradičné, iné, lokálne, už by to asi nebolo “Hipsterské”, ale normálne. Podľa mňa je normálne byť občas Hipsterom. Veď kto nikdy nechcel nejakú zmenu? Niečo netradičné, čo ešte nikde inde nevidel? Alebo niečo od “suseda”, či spoluobčana, ktorý to “vyrába” presne pre tento účel? Chcete kvalitu a netradičnosť? Skúste byť aspoň raz Hipsterom.

Vo väčších mestách je veľa podnikov na pohľad v “Hipsterskom” štýle, lebo sa v interiéri nachádza niečo zo škandinávskym , či vintage nádychom, bielej alebo drevenej farby, nejaká paleta, či industriálne prvky alebo to má  trochu zanedbaný/surový vzhľad…Niekoho by možno ani len nenapadlo, že je to vlastne aj štýlové, možno niekedy aj menej nákladné, no príjemné zároveň, a hneď dá tomu punc: HIPSTER podnik. Každý kto aspoň trochu cestuje, vidí, že takéto podniky sú čoraz populárnejšie, ľudia ich vyhľadávajú. Znamená to, že zhipsterievame?

Pochybujem, no je to každopádne na zamyslenie, či byť Hipsterom je naozaj také “zlé” a odveci, ako sa často s podobnými názormi stretávame… Veď ľudia určujú trendy a spráchnivené kaviarne, či suché butiky už pomaly, ale isto miznú, pretože my chceme niečo iné… Tí “zbehlí” to pochopili, že kto chce v dnešnej dobe zaujať, musí sa odlíšiť, no teraz mám na mysli samotné podniky, miesta, kde sa deje kultúra, či obchody, služby atď.

Pre mňa je obrovským zážitkom keď navštívím nejaké nové mesto, nájsť podnik, ktorý som nikde inde nevidel. Či už kaviareň, reštiku, bistro (tiež hipsterský podnik, lebo tam majú väčšinou zdravé chutné a lokálne suroviny na domácej báze) alebo aj obchod s lokálnym dizajnom, umením či inými vecami.

Samozrejme, netreba to preháňať a držať sa aj tu pravidla, že všetkého veľa škodí… Na budúce tu nájdete aj návod ako byť Hipsterom v každom veku a cítiť sa fajn, aj bez vygajdaného svetra, či raw koláčika…

P.S. Skúste aj vy byť občas aspoň na chvíľku “Hipsterom”, nie je to až také zlé 😉

Komentovať dobré veci

