Spomínal som Vám, že sa tu budú objavovať samé dobré veci.  Jednou z nich je aj miesto, ktoré na Slovensku nemá páru, aspoň v takej podobe v akej sa nachádza v našom hlavnom meste. Volá sa ŠAFKO. Pre mňa výnimočný projekt, s výnimočnou myšlienkou a vo výnimočnej „forme“ , za ktorým stoja výnimoční ľudia. Pre tých, ktorí o ňom ešte nevedia, dá sa povedať, že sa jedná o kultúrno- kreatívno- prezentačné  centrum. Ak by sme chceli byť povrchní, videli by sme len kusy starých lodných kontajnerov, hodených do centra Starého Mesta- takto to vidí pár „mocných“ ľudí v našom hlavnom meste. Samozrejme nič v zlom. Aspoň z mojej strany.

ŠAFKO je jednoducho skvelé miesto. Pre mňa to bola láska na prvý pohľad. Prišiel som, videl som, pochopil som, nakúpil som, pokecal som, podporil som, odchádzam, ale prídem zas. A znova. „Kontíky“ prerobené na galériu, priestor, pre neziskové organizácie,  dizajn shop, kaviareň, obchodík s delikatesami. Podpora lokálneho dizajnu, lokálnej tvorby,  vytvorenie priestoru pre kreatívnych, ľudí, umelcov, návrhárov, zanietencov, ktorí potrebujú priestor, výnimočný priestor, priestor na prezentáciu …

Množstvo aktivít, množstvo nápadov, myšlienok a emócií na jednom mieste…

A hlavne ožilo Šafárikovo námestie. Ako už dlho nie, ale dúfam, že dlho žiť bude. Presne  toto naše „moderné“ hlavné mesto potrebovalo. Pripojilo sa tak k Viedni, Berlínu, Parížu, Bruselu, Tokiu, kde podobné projekty v podobnom formáte už fungujú. Sú iné, progresívne, riešia problém. Veľa problémov. Dokonca pomáhajú. Aj ŠAFKO pomáha. Pomáha nám spoznať napríklad slovenský dizajn, na ktorý môžeme byť fakt hrdí. (presvedčíte sa už čoskoro ) Dokonca si tam môžete opraviť bicykel, či pomôcť tým, ktorí to naozaj potrebujú… Modulárna architektúra z použitých lodných kontajnerov toto všetko umožňuje  a dokáže ihneď a  na malom priestore vytvoriť potrebný priestor… a k tomu všetkému  je to aj ekologické .

Bohužiaľ, ako to už zvyčajne v našej krajine chodí, keď je niečo dobré, treba to zničiť, lebo ŠAFKO sa nehodí do centra hlavného mesta. No práveže tam sa hodí a tam má byť. Ak nie, treba nájsť minimálne tak dobré miesto aké má teraz. Nech je tento projekt akokoľvek dobrý, pre niektorých je natoľko zlý, že iniciujú jeho zrušenie. Samozrejme, všetko má svoje pre a proti, no negatív, ktoré tento projekt priniesol je fakt málo, až by som povedal, že žiadne. Koniec koncov, množstvo blogov, článkov, či už pozitívnych alebo negatívnych bolo napísaných o tomto projekte, kde sa môžete dočítať všetky pre a proti a spraviť si tak vlastný názor.

šafko2

Pre tých, ktorí si už vlastný názor spravili a tento projekt obdivujú tak ako aj ja, môžete mu ešte stále pomôcť podpísaným petície, kde vyjadríte podporu tomuto projektu, pretože  ju fakt treba. Obzvlášť teraz. Ide o veľa.

Viac info o projekte:

http://safko.sk/

PETÍCIA: http://www.peticie.com/zachranme_safko

P.S. V ďalších článkoch si v rámci minisérie postupne predstavíme všetkých “rezidentov” ŠAFKA. 🙂

Komentovať dobré veci

